Register Form

Please fill up the form below:

Arabia Saudyjska – kierunek wart Zachodu!

W jednym z numerów „Cosmetic Reportera” rozpoczęliśmy cykl poświęcony nowym kierunkom eksportu dla polskich producentów. Jednym z nich jest Arabia Saudyjska – kraj o dużym potencjale jeśli chodzi o ludność i jej siłę nabywczą. Przypomnijmy najważniejsze fakty – całkowita liczba ludności tego kraju to ponad 26,5 mln osób, a saudyjskie kobiety wydają rocznie na kosmetyki średnio 3 400 dolarów. Sektor kosmetyków i produktów do pielęgnacji w Arabii Saudyjskiej jest największy w tym regionie, wykazując 11-procentowy wzrost – obecnie jego wartość wynosi 5 mld USD. Planując ekspansję na ten bardzo obiecujący rynek należy pamiętać jednak o znaczących różnicach kulturowych, które mogą wpływać na powodzenie biznesu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki, które mogą okazać się cenne przy pierwszym kontakcie z partnerami biznesowymi z tego regionu.

 

 

Udział w targach kosmetycznych ma bardzo duże znaczenie dla udanego wejścia na rynek. Przed wystąpieniem warto zamówić profesjonalne badanie rynku i zdecydować, które linie kosmetyków będą cieszyły się największym powodzeniem. Na targi warto wybrać się z doświadczonym organizatorem ze względu na odrębne regulacje prawne oraz restrykcje. Przed przygotowaniem projektu stoiska należy zapoznać się dokładnie z manualem, który w przypadku wszystkich imprez targowych organizowanych w tym kraju szczegółowo opisuje w jaki sposób powinno wyglądać stoisko, jego oświetlenie, umeblowanie oraz dekoracje. Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że wszystkie materiały targowe, nośniki reklamy, wyświetlacze oraz eksponaty muszą zostać dostarczone na teren Królestwa Arabii Saudyjskiej co najmniej 4 tygodnie przed rozpoczęciem imprezy.

 

Na teren Arabii Saudyjskiej nie mogą być wwożone materiały, które zawierają jakiekolwiek odniesienia do Państwa Izrael, alkoholu czy też religii innych niż Islam. Materiały promocyjne muszą być zgodne z kodeksem moralnym obowiązującym w Arabii Saudyjskiej.

 

Wystawca może starać się o wizy tylko dla swoich pracowników – nie dla gości biznesowych. Większe szanse na bezproblemowe uzyskanie wizy mają mężczyźni. Z drugiej strony należy jednak pamiętać, że to kobiety są głównymi odbiorczyniami produktów oraz usług kosmetycznych i to właśnie pracownice płci żeńskiej mają szanse na lepsze nawiązanie kontaktu z nimi kontaktu.

W przypadku zainteresowania firm, które postanawiają wysłać na targi kobiety, Polcharm może zamówić specjalną usługę kobiety-przewodniczki. Jej obecność pomoże w uniknięciu nieporozumień kulturowych, które mogą skutkować nieprzyjemnymi konsekwencjami dla wystawców.

 

Wyjazd do Arabii Saudyjskiej

 

Wjazd na teren Królestwa Arabii Saudyjskiej jest możliwy jedynie w przypadku posiadania wizy. Należy jednak pamiętać, że kobiety powinny mieć ukończone 30 lat i być mężatkami. W przeciwnym razie uzyskanie wizy może być znacznie utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Osoby podróżujące w celach biznesowych powinny posiadać wizę biznesową. Mogą ją otrzymać: biznesmeni, inwestorzy, przedstawiciele firm, menadżerowie, handlowcy, księgowi i konsultaci.

Dodatkowo niezbędne jest posiadanie przy sobie zaproszenia od lokalnego sponsora, które zostało zatwierdzone przez Saudyjską Izbę Handlu. W tym przypadku lokalnym sponsorem jest organizator targów – Reed Sunadi. Otrzymane zaproszenie należy zabrać razem z paszportem do ambasady Arabii Saudyjskiej lub konsulatu. Proces otrzymania wizy trwa od 1 dnia do 2 tygodni.

 

Eksport do Arabii Saudyjskiej

Firma eksportująca swoje produkty do Arabii Saudyjskiej musi posiadać szereg dokumentów, których lista znajduje się poniżej. Może ona jednak ulec zmianie, dlatego każdorazowo warto śledzić na bieżąco stronę Ministerstwa Handlu: www.mci.gov.sa

  • Certyfikat Pochodzenia zatwierdzony przez lokalną Izbę Handlu i przetłumaczony na język arabski;
  • Saudyjska Faktura Celna (w 3 egzemplarzach) – jest wymagana dla większości produktów przekraczających granicę Arabii Saudyjskiej z wyjątkiem dóbr o niskiej wartości finansowej;
  • Faktura z pieczęcią i podpisem (w 3 egzemplarzach), wskazująca kraj pochodzenia, nazwę przewoźnika, markę, ilość towaru i opis produktów, w tym wagę i wartość;
  • List przewozowy;
  • Ubezpieczenie – w przypadku wysłanych towarów. Oryginalne dokumenty muszą posiadać tłumaczenie na język arabski;
  • Certyfikat Zgodności zatwierdzony przez Saudi Arabian Standards Organisation (SASO).

 

Kontrola importu

W Arabii Saudyjskiej istnieją ograniczenia dotyczące wwozu niektórych przedmiotów. Zabroniony jest na przykład import alkoholu, wieprzowiny, materiałów pornograficznych itp. Produkty, które wymagają specjalnego pozwolenia na wwiezienie na teren kraju to: leki, sprzęt bezprzewodowy, pestycydy, mundury wojskowe.

 

Cło i regulacje

Większość produktów jest objęta opłatą celną w wysokości 5%. Istnieje też tzw. taryfa ochronna w wysokości 12-20% na niektóre produkty, co ma na celu ochronę niektórych gałęzi przemysłu krajowego. Arabia Saudyjska od 1991 roku posługuje się brukselskim Zharmonizowanym Systemem Oznaczania i Kodowania Towarów (Brussels Harmonised Commodity Description and Coding System). Więcej informacji na temat systemu celnego w Arabii Saudyjskiej można znaleźć na www.customs.gov.sa.

 

Wskazówki dla wystawców

  • Podczas przygotowania wystąpienia na targach Saudi Health & Beauty należy współpracować z zaufanymi agentami rekomendowanymi przez organizatora targów – Reed Exhibitions;
  •  Towary muszą posiadać certyfikat pochodzenia, który można uzyskać w lokalnej Izbie Handlowej;
  • Wszystkie towary muszą posiadać numer seryjny i oznaczenie kraju pochodzenia. Informacje te muszą być wytłoczone na produkcie lub naklejone za pomocą permanentnej taśmy klejącej;
  • Katalogi, broszury i pozostałe materiały drukowane są przekazywane do Ministerstwa Informacji w celu weryfikacji. Uwaga! Nie mogą one przedstawiać wizerunku kobiet pracujących, alkoholu i produkcji wieprzowiny;
  • Odprawa celna to czasochłonna procedura, dlatego należy dokonać jej z odpowiednim wyprzedzeniem. Urzędy celne w Arabii Saudyjskiej pracują od soboty do środy w godzinach 8-14;
  • Uwaga! Nie istnieje takie pojęcie jak tymczasowy import produktów na targi. Wszystkie towary muszą mieć trwałą odprawę. Opłata celna wynosi od 5-22% CIF;
  • Materiały reklamowe, wyświetlacze i eksponaty muszą zostać przewiezione na teren Arabii Saudyjskiej na minimum 4 tygodnie przed targami;

 

Patenty/Znaki towarowe/Prawa autorskie

Generalna Agencja Inwestycji (SAGIA) – www.sagia.gov.sa posiada wszystkie szczegółowe dane na temat patentów, znaków towarowych i praw autorskich obowiązujących w tym kraju.

 

Lokalna reprezentacja

Saudyjskie prawo nie wymaga aby zagraniczne firmy wynajmowały specjalnych agentów, którzy prowadziliby interesy na terenie Królestwa w ich imieniu. Firmy mogą prowadzić sprzedaż bezpośrednią spoza granic Arabii Saudyjskiej. Jednakże wynajmowanie takich agentów jest jedną z powszechnych praktyk, gdyż ułatwia to zawieranie kontraktów z miejscowymi odbiorcami. Relacje pomiędzy zagranicznymi firmami a saudyjskimi agentami reguluje Ministerstwo Handlu (www.commerce.gov.sa)

 

25 cennych rad

 

  1. Wszystkie aspekty życia w Arabii Saudyjskiej są podporządkowane naukom Islamu. Dotyczy to również zawierania umów z cudzoziemcami.
  2. Cudzoziemcy muszą szanować lokalne rytuały religijne i zwyczaje.
  3. Saudyjczycy wierzą, że wszystko dzieje się jedynie z woli Boga, nie za sprawą ludzkich działań.
  4. Firmy mają najczęściej charakter rodzinny, a nepotyzm jest naturalnym porządkiem rzeczy.
  5. W strukturach rodzin i firm obowiązuje ścisła hierarchia, na szczycie której zawsze zasiada najstarszy mężczyzna.
  6. Osoby w starszym wieku są szczególnie szanowane, dlatego wybierając się w te strony warto mieć w swojej delegacji starszych pracowników lub właścicieli firmy.
  7. Warto poznać drzewo zależności w firmie, z którą planowane jest nawiązanie współpracy. Często osoby zarządzające firmą nie są członkami rodziny lub mają kiepskie relacje z resztą kadry menadżerskiej.
  8. Początkowe spotkania mogą trwać bardzo długo i pozornie wnosić bardzo mało do przyszłej współpracy, ale cierpliwość opłaca się i często kończy się podpisaniem kontraktu.
  9. Dla Saudyjczyków czas jest pojęciem elastycznym, dlatego spotkania często zaczynają się bardzo późno i trwają wiele godzin. Z tego powodu nie warto umawiać kilku spotkań pod rząd jednego dnia.
  10. Wypada obsypywać swojego gospodarza komplementami. W zamian za to można spodziewać się tego samego.
  11. Saudyjczycy nie lubią mówić NIE lub przekazywać negatywnych wieści, dlatego też w pierwszej fazie rozmów trudno jest ocenić ich rzeczywiste zainteresowanie ofertą.
  12. Głośny i na pozór agresywny sposób mówienia oznacza zaangażowanie i zainteresowanie, a nie złość lub wrogość.
  13. Bardzo ważny jest kontakt wzrokowy, który oznacza że rozmówca jest szczery i godny zaufania.
  14. Dotykanie innych osób lewą ręką lub wskazywanie na kogoś stopą jest uważane za skrajnie niegrzeczne zachowanie.
  15. Nie należy komentować sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie ani czynić żadnych uwag na temat Islamu.
  16. Kobiety odgrywają w biznesie znikomą, lub wręż żadną rolę, dlatego często jest wręcz trudno zdobyć im wizę biznesową do tego kraju.
  17. Wygląd odgrywa bardzo ważną rolę w ocenie potencjalnego partnera, dlatego należy wybrać strój konserwatywny, ale elegancki.
  18. W Arabii Saudyjskiej obowiązuje segregacja płciowa, ale powstaje coraz więcej miejsc publicznych, tj. hotele i restauracje, w których kobiety mogą przebywać w towarzystwie swoich mężów.
  19. Nie można demonstrować żadnej innej przynależności religijnej niż Islam.
  20. Weekend w Arabii Saudyjskiej przypada na czwartek i piątek.
  21. W Arabii Saudyjskiej kobiety nie mogą prowadzić samochodu. Najlepszą opcją dla podróżującej kobiety i mężczyzny jest zamówienie samochodu z szoferem lub taksówki.
  22. Najpopularniejszą formą powitania jest uścisk dłoni i pozdrowienie Salaamu ‘Alaykum (niech pokój będzie z Tobą). Mężczyźni czasami dodatkowo całują się w lewy i prawy policzek.
  23. Kobietom nie powinny witać się z mężczyzną uściskiem dłoni, chyba że to mężczyzna wychodzi z tą inicjatywą.
  24. Prezenty mogą pomóc w ociepleniu relacji, jednak nie są obowiązkowe. Warto pamiętać, że podarunki nie są otwierane na oczach obdarowującego, lecz później.
  25. Obowiązujący dress code na spotkaniach biznesowych to garnitur i krawat w przypadku mężczyzny oraz garsonka (w żadnym wypadku nie spodnie!) w przypadku kobiety. Spódnica powinna mieć długość za kolano lub najlepiej do kostek. Wskazane jest też założenie chusty na głowę.

 

Arabia Saudyjska to nowy, egzotyczny kierunek dla polskich wystawców. Istniejące różnice kulturowo-obyczajowe wydają się być może na pierwszy rzut oka barierą, jednak potencjał, jaki ten rynek niesie dla polskich inwestorów, jest niewątpliwie argumentem za tym, że jest to kierunek wart zachodu.

Więcej informacji na temat targów Saudi Health & Beauty oraz Arabii Saudyjskiej uzyskają Państwo pisząc na: info@polcharm.com.pl