Register Form

Please fill up the form below:

Rynek kosmetyków Tajlandii w 2013 roku

Łączna wartość rynku kosmetyków w Tajlandii wyniosła w 2013 roku powyżej 4 mld EUR. Poniższa analiza przedstawia rozbicie tego rynku na główne kategorie produktowe, przedstawia największych graczy tego rynku, zarówno z punktu widzenia koncernów kosmetycznych, jak i wiodących marek. Rynek ten rozpatrywany całościowo urósł o ponad 30% w porównaniu do roku 2008. Poniższa prezentacja analizuje również wzrosty w okresie 2008-2013 w rozbiciu na podstawowe kategorie produktowe.

 

  1. Pielęgnacja skóry

Wartość rynku produktów do pielęgnacji skóry wyniosła w 2013 roku 1,459 mld EUR. Stanowi to ponad 43-procentowy wzrost wartościowy w stosunku do 2008 roku (Tabela 1). W tej grupie produktowej największą wartość stanowią produkty do pielęgnacji twarzy. Jest to ekwiwalent 1, 237 mld EUR w 2013 roku, co daje prawie 85-procentowy udział tej kategorii w całej wartości produktów do pielęgnacji skóry przy prawie 47% wzroście w porównaniu do 2008 roku. Kolejną grupą są produkty do pielęgnacji ciała – grupa o wartości prawie 202 mln EUR w 2013 roku, prawie 14-procentowym udziale w rynku produktów do pielęgnacji skóry i prawie 30-procentowym wzroście w porównaniu do 2008 roku.

Najmniejszym wartościowo rynkiem jest rynek produktów do pielęgnacji dłoni, który w 2013 roku osiągnął wartość 20,5 mln EUR przy 1,4% udziale w rynku produktów do pielęgnacji skóry i 13-procentowym wzroście w stosunku do 2008 roku.

Tabela 1 Pielęgnacja skóry - sytuacja ogólna

Wykres 1 pokazuje rozbicie rynku produktów do pielęgnacji skóry na rodzaje kosmetyków łącznie z ich procentowym udziałem w całkowitej wartości tego rynku w 2013 roku. Największa grupę sprzedaży stanowią preparaty przeciw starzeniu się skóry, które maja 47% udział w tej kategorii w 2013 roku. Ta kategoria zanotowała największy wzrost w stosunku do 2008 roku – o 58%. Kolejne są środki do oczyszczania twarzy z 19-procentowym udziałem w rynku produktów do pielęgnacji skóry i wzroście o prawie 32% w porównaniu do 2008 roku.

Następna kategoria to preparaty do pielęgnacji ciała z 10-procentowym udziałem w rynku i 28-procentowym wzroście w porównaniu do 2008 roku.

Wykres 2 Pielęgnacja skóry - udział koncernów

Wykres 2 pokazuje udział procentowy koncernów kosmetycznych w rynku produktów do pielęgnacji skóry w 2013 roku. Koncernem o największym udziale wartościowym w tej kategorii jest Beiersdorf Thailand z prawie 14-procentowym udziałem. Kolejne to L’Oréal Thailand z ponad 12% i Unilever Thai Holdings z prawie 12% udziałów w rynku. Beiersdorf Thailand odnotował również największy wzrost procentowy swojej sprzedaży w 2013 roku. Była to głównie zasługa wprowadzenia nowych produktów jak Nivea Body Intensive Moisture Dry Skin Therapy Serum SPF25, Nivea Body Intensive Moisture Extra Repair Lotion, czy Nivea Visage Aqua Sensation, które to produkty okazały się dużymi sukcesami sprzedażowymi.

Jeśli chodzi o udział wartościowy marek w całości rynku, liderem jest marka Artistry koncernu Amway Thailand z 7,6-procentowym udziałem w rynku (Tabela 2). Marki w następnej kolejności to Pond’s koncernu Unilever Thai Holdings z 6,5% i Olay koncernu Procter & Gamble Thailand z 6,4% udziałów w rynku.

Warte uwagi jest to, że koncerny azjatyckie: Better Way Thailand, Giffarine Skyline Unity, Elca i Kao Industrial posiadają również silna pozycję na rynku tajlandzkim.

W kategorii preparatów przeciw starzeniu się skóry wiodąca marką jest Olay koncernu Procter & Gamble Thailand z 10,6% udziałami w rynku tych produktów. Kolejne marki to Pond’s koncernu Unilever Thai Holdings z 9,2% i Artistry koncernu Amway Thailand z 8,2% udziałami w rynku.

Tabela 2 Pielęgnacja skóry - udział marek

Tabela 3 Preparaty przeciw starzeniu się, udział marek

Przewiduje się, że wartość rynku produktów do pielęgnacji skóry wzrośnie o ponad 20% pomiędzy latami 2013, a 2018. Głównym motorem wzrostu będą preparaty przeciw starzeniu się skóry. Przewidywany wzrost w tej kategorii to około 26% w latach 2013-2018.

Przewiduje się również, że największy wzrost procentowy odnotuje rynek preparatów przeciwtrądzikowych – o prawie 50%. Rynek tych produktów jest jednak stosunkowo mało istotny jeśli chodzi o wartość, jednakże przewidywany wzrost może dać szansę na zaistnienie nowych graczy w tym sektorze.

  1. Pielęgnacja włosów.

Wartość rynku produktów do pielęgnacji włosów wyniosła w 2013 roku równowartość 642 mln EUR. Stanowi to 32-procentowy wzrost wartościowy w stosunku do 2008 roku (Tabela 4). W tej grupie produktowej, największą wartość stanowią szampony – 295 mln EUR w 2013 roku, co daje prawie 46-procentowy udział tej kategorii w całej wartości produktów do pielęgnacji skóry przy prawie 34-procentowym wzroście w porównaniu do 2008 roku.

Kolejną grupą są odżywki do włosów z wynikiem 131 mln EUR w 2013 roku, ponad 20-procentowym udziałem w rynku produktów do włosów i prawie 36-procentowym wzroście w porównaniu do 2008 roku.

Kolejna kategorią są produkty profesjonalne do salonów fryzjerskich z 16-procentowym udziałem w rynku produktów do pielęgnacji włosów i 32-procentowym wzrostem w porównaniu do 2008 roku.

Tabela 4 Pielęgnacja włosów - sytuacja ogólna

Analizując tabelę 4 i wykres 3, widzimy, że koncernem o największym udziale wartościowym w kategorii produktów do pielęgnacji włosów jest Unilever Thai Holdings z 33-procentowym udziałem w rynku oraz swoimi wiodącymi markami tj. Sunsilk, Dove and Clear. Chociaż udział procentowy marki Sunsilk maleje, dwie pozostałe marki – Dove i Clear – odnotowały wzrost, co pozwoliło zachować Unileverowi pozycję lidera w 2013 roku.

Kolejny jest Procter & Gamble Thailand z 21-procentowym udziałem oraz z markami Pantene, Rejoice i Head & Shoulders. Jednakże to właśnie ta firma odnotowała największy wzrost w 2013 roku dla swojej linii produktów.

Podium zamyka koncern L’Oréal Thailand z udziałem 9% oraz marką L’Oréal Professionnel.

Zauważalny obecnie trend to chęć zastępowania tańszych szamponów przez ich odpowiedniki z segmentu premium. Kolejna tendencja to zwiększone zainteresowanie preparatami przeciwdziałającymi wypadaniu włosów.

Wykres 3 Pielęgnacja włosów - udział koncernów

Tabela 5 Pielęgnacja włosów

III. Kosmetyka dekoracyjna

Wartość rynku produktów kosmetyki dekoracyjnej wyniosła w 2013 roku 453 mln EUR. Stanowi to ponad 57-procentowy wzrost wartościowy w stosunku do 2008 roku (Tabela 6). W tej grupie produktowej, największą wartość stanowią produkty do makijażu twarzy. Jest to ekwiwalent 250 mln EUR w 2013 roku, co daje 55% procentowy udział w tej kategorii przy 60% wzroście w porównaniu do 2008 roku.

Kolejną grupą są produkty do makijażu ust, o wartości 123 mln EUR w 2013 roku, prawie 27-procentowym udziale w tej kategorii i 50-procentowym wzroście w porównaniu do 2008 roku.

Tabela 6 Kosmetyka dekoracyjna

Na rynku kosmetyki dekoracyjnej widzimy, że koncerny azjatyckie radzą sobie dobrze w konkurencji z międzynarodowymi koncernami (Wykres 4, Tabela 7).

Liderem rynku jest koncernem Better Way Thailand o udziale 11,8% w runku ze swoja marką Mistine. Sposobem na osiągnięcie sukcesu okazało się rozszerzenie kanałów dystrybucji i uwzględnienie w nich również convenience stores – małych sklepów lokalnych oferujących artykuły podstawowej potrzeby.

Wiceliderem jest L’Oréal Thailand ze swoja wiodąca marką Maybelline, który to koncern opanował 10,2% rynku. Kolejne miejsca zajmuja już koncerny z Azji: OP Natural Products, ICC International, Elca Thailand czy Giffarine Skyline Unity. Posiadają one zbliżone udziały procentowe w rynku, graniczące pomiędzy 8% – 8,6%.

Cechą charakterystyczną rynku kosmetyki dekoracyjnej jest znaczne rozproszenie – istnieje wiele firm i marek, które są w stanie zaistnieć w tej kategorii produktów.

Wykres 4 Kosmetyka dekoracyjna

Tabela 7 Kosmetyka dekoracyjna

  1. Mydła, żele pod prysznic i płyny do kąpieli

Wartość rynku mydeł, żeli pod prysznic i płynów do kąpieli wyniosła w 2013 roku równowartość 431 mln EUR. Stanowi to 43-procentowy wzrost wartościowy w stosunku do 2008 roku (Tabela 8). W tej grupie produktowej, największą wartość stanowi sprzedaż talku – 134 mln EUR w 2013 roku.

W następnej kolejności są mydło w kostce – 123,5 milionów Euro oraz płyny do mycia i pod prysznic –  117 milionów Euro. Liderem tego rynku jest koncern Unilever Thai Holdings (21,2% rynku) ze swoja marką Lux. Następny w kolejności jest koncern Colgate-Palmolive Thailand (19,2% rynku) ze swoimi markami Protex i Care.

Tabela 8 Żele pod prysznic i płyny do kąpieli

Wykres 5 Żele pod prysznic i płyny do kąpieli

Tabela 9 Żele pod prysznic i płyny do kąpieli

  1. Perfumeria

Wartość rynku perfum wyniosła w 2013 roku równowartość prawie 167 mln EUR. Stanowi to 64,5% procentowy wzrost wartościowy w stosunku do 2008 roku (Tabela 10).

W tej kategorii dominują produkty masowe, które stanowią 68% całości rynku perfum. Produkty damskie (łącznie produkty masowe i rynku premium) stanowią 79% wartości tego rynku.

Rynek perfum zdominowany jest przez podmioty azjatyckie, które zajmują pierwsze pięć pozycji tego segmentu i łącznie opanowały 51% rynku perfum (Wykres 6). Liderem jest Better Way Thailand z 13,8% rynku perfum. Pierwszym przedstawicielem producenta z Europy jest Christian Dior z udziałem 2,4%. Jest to zarazem największy gracz na rynku premium w segmencie perfum w Tajlandii w 2013 roku.

Rozdrobnienie rynku perfum oraz silną pozycję marek azjatyckich pokazuje Tabela 11, gdzie wszystkie czołowe pozycje to marki azjatyckie, nieznane na szerszą skalę w Europie.

Tabela 11. Perfumeria

Wykres 6. Perfumeria

Tabela 10. Perfumeria

  1. Depilatory

            Wartość rynku depilacji w Tajlandii w 2013 roku wyniosła równowartość 8,5 milionów Euro (Tabela 12).

Dominuje firma Procter & Gamble Thailand ze swoja marką Gilette, która posiada 42-procentowe udziały w rynku (Wykres 7 i Tabela 13).

Tabela 12 Depilatory

Wykres 7 Depilatory

Tabela 13 Depilatory

VII. Kosmetyki dla mężczyzn

Wartość rynku kosmetyków dla mężczyzn w Tajlandii w 2013 roku wyniosła równowartość 275 mln EUR (Tabela 14). Na tę kategorię składają się męskie kosmetyki do golenia, golarki, płyny do kąpieli i żele pod prysznic dla mężczyzn, a także produkty do pielęgnacji włosów i skóry.

Dominującą pozycję na tym rynku posiada firma Beiersdorf Thailand (19,7% rynku) ze swoją kluczową marką Nivea for Men. Na drugim miejscu z udziałem 10% plasuje się Procter & Gamble Thailand z marką Gillette.

W tej kategorii produktowej jest silna pozycja koncernów azjatyckich. Choć nie są one bezpośrednimi liderami rynku, były one w stanie usytuować się na czele stawki. Pierwsze trzy azjatyckie koncerny opanowały łącznie 15% rynku kosmetyków dla mężczyzn (Wykres 8, Tabela 15).

Tabela 14 Kosmetyki dla mężczyzn

Wykres 8 Kosmetyki dla mężczyzn

Tabela 15 Kosmetyki dla mężczyzn

VIII. Ochrona przeciwsłoneczna

Wartość rynku ochrony przeciwsłonecznej wyniosła w 2013 roku równowartość 47,5 mln EUR (Tabela 16).

Dominującą pozycję na tym rynku posiada firma Beiersdorf Thailand z 43-procentowym udziałem w tym rynku oraz swoimi markami Nivea Sun i Eucerin (Wykres 9, Tabela 17).

Tabela 16 Ochrona przeciwsłoneczna

Wykres 9 Ochrona przeciwsłoneczna

Tabela 17 Ochrona przeciwsłoneczna

Opracowanie: Piotr Pyziak

 

Na podstawie danych Euromonitor 2013