Wytwarzane w Polsce kosmetyki były w 2014 roku eksportowane do ponad 150 krajów.
Największymi indywidualnymi odbiorcami wyprodukowanych w Polsce kosmetyków są Rosja (13,0%), Niemcy (11,9%) i Wielka Brytania (11,6%).
Kraje Unii Europejskiej łącznie odbierają 64% naszego eksportu.
Według wstępnych i wciąż niepotwierdzonych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) eksport kosmetyków z Polski w 2014 roku wyniósł 9 miliardów 312 milionów złotych. Jest to o 3% więcej w ujęciu wartościowym niż za 2013 rok.
Kategorie eksportu polskiego przemysłu kosmetycznego to (Wykres 1 i 2):
- preparaty do upiększania i malowania oraz preparaty do pielęgnacji skóry – łączna wartość eksportu za 2014 r. wyniosła 3 miliardy 971 miliony złotych. Udział procentowy wartości tej kategorii eksportowej wyniósł 43%;
- preparaty do golenia, dezodoranty, do kąpieli, depilatory, preparaty toaletowe, dezodoranty do pomieszczeń – łączna wartość eksportu za 2014 r. wyniosła 1 miliard 457 milionów złotych. Udział procentowy wartości tej kategorii eksportowej wyniósł 16%;
- preparaty do pielęgnacji włosów – łączna wartość eksportu za 2014 r. wyniosła 1 miliard 275 milionów złotych. Udział procentowy wartości tej kategorii eksportowej wyniósł prawie 14%
- preparaty do higieny zębów, jamy ustnej – łączna wartość eksportu za 2014 r. wyniosła 1 miliard 257 miliony złotych. Udział procentowy wartości tej kategorii eksportowej wyniósł 13%
- perfumy i wody toaletowe – łączna wartość eksportu za 2014 r. wyniosła 1 miliard 217 milionów złotych. Udział procentowy wartości tej kategorii eksportowej wyniósł 13%
- wartość eksportu innych kategorii produktowych, jak olejki eteryczne czy mieszaniny substancji zapachowych wyniosła łącznie 135 milionów złotych. Udział procentowy wartości tych kategorii eksportowych wyniósł łącznie poniżej 2% całości eksportu


Wartość eksportu w podziale na regiony kształtuje się następująco (Wykres 3):
- Kraje Unii Europejskiej importują 64% naszego eksportu o łącznej wartości 5 miliardów 997 milionów złotych
- Kraje Europy Środkowo-Wschodniej importują 18% naszego eksportu o łącznej wartości 1 miliarda 701milionów złotych
- Kraje rozwijające się importują 14% naszego eksportu o łącznej wartości 1 miliarda 266 milionów złotych
- Pozostałe kraje rozwinięte importują 4% naszego eksportu o łącznej wartości 348 milionów złotych
Na uwagę zasługuje tutaj niski udział krajów rozwiniętych innych niż z Unii Europejskiej. Może to oznaczać potencjalny rozwój eksportu do tych krajów, aczkolwiek jego obecna słabość może być uwarunkowana barierami związanymi z zaistnieniem na rynkach zdominowanych przez globalne lub silne lokalne koncerny kosmetyczne.

Główni odbiorcy polskich kosmetyków w poszczególnych regionach
- Kraje Unii Europejskiej – głównym importerem są Niemcy (18% łącznej wartości eksportu do Unii) i Wielka Brytania (18%). Są to kraje, w których mieszka duże skupisko naszej emigracji, które darzy sentymentem produkty krajowych firm kosmetycznych. Kolejne kraje o podobnej wartości importu z Polski to Włochy (7%), Węgry (7%), Francja (7%), Hiszpania (7%) i Czechy (7%). Różnice pomiędzy nimi nie są znaczne.
- Kraje Europy Środkowo-Wschodniej – Rosja importuje 71%, a Ukraina 24% wartości naszego eksportu do tej części świata. Łącznie te dwa kraje odbierają 95% krajowej produkcji kosmetycznej w tym regonie. Ze względu na obecne wydarzenia polityczne należy przypuszczać, że eksport do Rosji i Ukrainy może być trudniejszy niż w ubiegłych latach.
- Kraje rozwijające się – głównymi odbiorcami są: Turcja (25% naszego eksportu do tej kategorii krajów), Kazachstan (9%) i Indonezja (8%). Wydaje się, że w tej grupie krajów istnieje wciąż potencjał na duży wzrost sprzedaży. Choć sprzedaż do krajów rozwijających się jest bardzo rozdrobniona – znajduje się w tej kategorii ponad 100 krajów, to obiecująco wyglądają takie regiony jak Bałkany oraz Bliski Wschód.
- Pozostałe kraje rozwinięte. Tutaj numerem jeden jest RPA, która kupuje 38% naszego eksportu w tej grupie krajów. Zaskakuje nieistotność wartości eksportu dla tej grupy krajów. Być może zwiększenie eksportu wymaga innego podejścia do zabiegów marketingowych, śledzenie bliżej trendów kosmetycznych i szybkiej reakcji na zmieniające się bieżące potrzeby konsumentów.
Jak to zostało już wspomniane, preparaty do upiększania i malowania oraz preparaty do pielęgnacji skóry miały największy udział w ujęciu wartościowym eksportu (3,971 miliardów złotych).
Wykres 4 pokazuje rozbicie tej kategorii na grupy produktowe.
Główną grupą eksportową powyższej kategorii są preparaty do upiększania i pielęgnacji skóry – eksport o wartości 2 miliardów 610 milionów złotych stanowi 65% wartości eksportu w tej kategorii. 64% całości wartości eksportu z tej grupy trafia do krajów Unii Europejskiej, gdzie głównymi odbiorcami są Niemcy i Wielka Brytania.
Eksport preparatów do malowania oczu stanowił 469 milionów złotych, co dało 12% łącznej wartości eksportu w tej kategorii. 46% całości wartości eksportu z tej grupy trafia do krajów Unii Europejskiej, ale znaczny procentowo jest również udział krajów Europy Środkowo-Wschodniej – 28%.
W następnej kolejności plasują się preparaty do malowania ust (eksport o wartości 312 milionów złotych, co daje 8% udział eksportu w tej kategorii), preparaty do manicure lub pedicure (eksport o wartości 308 milionów złotych, co daje 8% udział eksportu w tej kategorii) oraz pudry sypkie i prasowane (eksport o wartości 272 milionów złotych, co daje 7% udział eksportu w tej kategorii).
